tiistai 21. huhtikuuta 2015

Autotuojat Ry

Alkuvuodesta silmääni pisti Autotuojat Ry:n ja Autoalan keskusliiton tiedote siitä kuinka kuluttajariitalautakuntaan vietyjen autoalaa koskevien valitusten määrän kasvu on oikeastaan kuluttajien syytä.

Satunnaisesti taas netissä alan tiimoilta surffaillessani sattui silmääni saman yhdistyksen hyvinkin toisensuuntainen kannanotto, jossa Autotuojat Ry onkin ollut aiemmin huolissaan, mielestäni ihan aiheesta, huoltoliikkeiden toiminnan laadusta ja laatueroista.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio on huolissaan huoltoliikkeiden suurista laatueroista.
 ”Kuluttajan asema on kieltämättä hankala. Riippumattomien korjaamojen edullinen hintamielikuva ja lupaus auton takuun säilymisestä houkuttelevat. TM:n tutkimusten valossa näyttää kuitenkin siltä, ettei riskinotto välttämättä aina kannata”, Kallio sanoo.

Sittemmin lienee tässäkin autoalan edunvalvontaa harjoittavassa yhdistyksessä terävöitynyt näkemys siitä, kenen leipää sielläkin syödään.

Ja toisaalta, onhan tästäkin kannanotosta luettavissa se kantava ajatus, että jos nyt viet autosi muualle kuin merkkikorjaamolle, on se suurin vääryys mitä autollesi voit tehdä. Että sikäli tuolloinkin ollaan hyvinkin rapsutettu sitä selkää jonka almuilla eletään.

Eipä silti, ainakin Autoasi- ja AD -korjaamoketjut ovat toistaiseksi tehneet parhaansa tämän mielikuvan ylläpitämiseksi.

2 kommenttia:

  1. Luin blogisi läpi.
    Minua jäi mietityttämään, että homma kai alkoi jakopääremontista, joka oli tehty 1000 km aiemmin. Tuosta korjaamosta ja heidän vastuunkannosta et kirjoittanut. Eikö heillä olisi ollut ensisijaisesti oikeus (velvollisuus) korjata virheensä eli tehdä se moottoriremontti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Homma ei kuitenkaan alkanut tuosta jakopääremontista, vaan kyseessä oli ko. konemallin tyyppivika eli huonon voitelun takia hajoavat nokat.

      Kyllähän AD-korjaamo Hämeentien Autopalvelukin oli aluksi sitä mieltä, että tässä nyt on syyllisenä viallinen ajoitus jakopäässä, ja lupasi kuvata asiasta todistusaineiston jotta korjaus sitten menee sen alkuperäisen korjaamon piikkiin, ts. että kun tämä nyt on näin, niin hän dokumentoi tilanteen ja sitten sovitaan alkuperäisen korjaamon kanssa että korjaavatko itse vai tekeekö Hämeentien Autopalvelu työt ja lähettää laskun Tampereen suuntaan.

      No, ilmeisesti vika ei ajoituksissa ollut, vaan tuo työ oli tehty kunnolla. Koskaan en yhtäkään kuvaa tuosta korjausprosessista itse nähnyt. Oli tämä Hämeentien Autopalvelun yrittäjä kuitenkin Tampereen korjaamollekin ehtinyt siinä purkaessaan jo soittaa ja kuulemma huutaen haukkua kyseisen korjaamon pystyyn.

      Mutta kaikki tämä oli tosiaan vain alkusoittoa sile tyrimisten ketjulle jolla Hämeentien Autopalvelu tänäkin päivänä pitää AD -korjaamoiden mainetta yllä.

      Poista