perjantai 2. marraskuuta 2012

Nelipyöräsuuntauksia, osa 2

Auto-Elmo, Joensuu

Moottorin ollessa viimein kunnossa, on aika lähteä purkamaan muiden vikojen alati kasvavaa listaa.
Siispä viedään auto uudelleen Auto-Elmoon, jotta he voivat suoristaa nelipyöräsuuntauksessa vinoon jääneen ratin.

Työn vastaanottaja tuumii, että jos ratti on pahasti vinossa, niin sitä voi joutua "hyppäyttämään", että pelkkä suuntaus ei riitä. Itse kun en tekniikkaa tunne, totean että tämä on ihan ok, kunhan se nyt suoristuu.

"Kyllä suoristuu."

Tämähän käy odotellessa, ei mene pitkään.

Vinoilu jatkuu

Puolitoista tuntia ja kaksi suuntauskertaa myöhemmin mekaanikko on tyytyväinen kättensä jälkeen. Nyt renkaat on siis suunnattu kolmesti ja mekaanikko on suorittanut autolla koeajon suuntausten välissä ja jälkeen todetakseen työn tuloksen.

Auto luovutetaan, ja minä lähden parin sadan kilometrin taipaleelle kohti uusia vastoinkäymisiä.

Ensimmäisen kilometrin matkalla totean ratin olevan vinossa.

torstai 1. marraskuuta 2012

Moottori on kunnossa!

Autotalo Laakkonen, Joensuu

Vihdoinkin! Puolitoista vuotta moottorin rikkoontumisen jälkeen moottori on saatu kuntoon!

Autotalo Laakkonen oli löytänyt moottorista suutinvian. Siis sen mitä Hämeentien Autopalveluunkin aikanaan ehdoteltiin, mutta josta ei voinut olla kysymys. He olivat mielestään suuttimet testanneet.

Vika oli siis moottorissa.

Moottorissa, jonka piti olla kunnossa Hämeentien Autopalvelun neljän kuukauden ja viiden tuhannen euron korjauksen jäljiltä.

Pyynnöstäni Autotalo Laakkosen huolto oli asian tiimoilta ollut yhteydessä Hämeentien Autopalveluun, joka ei ollut suostunut ottamaan vastuuta viasta saati maksamaan uusia suuttimia.

Hämeentien Autopalvelun yrittäjä oli tosin minullekin jo monta kertaa aiemmin sanonut puhelimessa, ettei hän aio hyvittää työstään euroakaan, että asia pitäisi minun viedä käräjille jos tahtoisin hänet tai hänen yrityksensä vastuuta saada kantamaan.
Eipä kai siinä muu auta, kuin kerätä tämä seikkailu papereiksi ja kirjelmöidä kuluttajariitalautakuntaan. Myöskään naarmutettua auton kylkeä Hämeentien Autopalvelu ei ole vieläkään korjannut; viimeksi kysyttäessä yrittäjä vain naureskeli että miten hän sen maalaisi kun auto ei ole hänen korjaamollansa.
Niinpä niin.

Autotalo Laakkosen laskun loppusumma Hämeentien Autopalvelun korjaaman moottorin korjaamisesta : 3700,00 euroa.

Halpaa kuin makkara!

Mutta nyt on moottori kunnossa; siirtokilvet ikkunoihin ja auto kohti uusia seikkailuita!

perjantai 24. elokuuta 2012

"Ei löydetty vikaa; Ei ollut laitteita"

Kaksi viikkoa myöhemmin

Vähän kun perään kyseli, löytyi Elmosta aikaa auton katseluun. Nopeasti kävi kuitenkin ilmi, että moottorivikaa ei löydy; Vähän siellä oli katseltu samoja asioita kuin aiemmillakin korjaamoilla, mutta vikaa ei kuulemma saada selville koska tarvittavia laitteita vian selvitykseen ei korjaamolla ollut.

Tässä vaiheessa hintaa oli tulossa työlle jo sen verran reilusti, että katsoin paremmaksi siirtää auton viimein merkkiliikkeeseen; Auto-Elmo ehdotti vielä että saisivat kaipaamansa laitteen kenties naapuripajalta lainaan. Jääköön se, onpa ainakin valot laitettu ja renkaat suorassa!

Ei oltukaan Strömsössä

No eiväthän nämä korjaamokäynnit tämän auton kanssa oikeasti noin ruusuisesti mene.
Noudettaessa ei oikea etuvalo toiminut enää ollenkaan.

-"Sullahan ei siinä tainnut olla polttimoa?" 
-"Kyllä siinä vielä teille tuotaessa oli, ja se toimikin."

Työn tehneeltä korjaajalta asiaa selvitettäessä kävi ilmi, että viimeistään nyt oli valoumpion pohja rikki eikä uutta polttimoa saanut paikalleen laitettua. 
Jalomielisesti heittivät kuitenkin kaupan päälle Xenon-polttimon mukaan, vaikkei sitä kiinni saanutkaan.

Lasinpesurille ei oltu tehty mitään.

Moottoria oli kuulemma "katseltu" tai "tutkittu", ja lisäksi vaihdelaatikkoon oli vaihdettu öljyt. Vaihteeksi. Tästä kävimme keskustelun auton korjaamolla seisoessa; kysyin olisiko siitä iloa, korjaamolta sanottiin että ei se asiaan vaikuta. Sanoin että ei sitten tehdä.
Korjaamo oli tulkinnut tämän kehotukseksi vaihtaa öljyt.

Kallis nelipyöräsuuntaus

Käteen jäi tehtynä suoritteena siis tutkailun lisäksi autoon suoritettu nelipyöräsuuntaus, jos ei tuota käytöstä poistunutta ajovaloa lasketa. 
Hintaa operaatiolle kertyi 349,50€.

Siispä auto merkkihuoltoon, ehkä tunnelin päästä löytyy valoa!

Sadan metrin ajon jälkeen huomasin ratin olevan suuntauksen jäljiltä vinossa. Todella vinossa.
Soitto Auto-Elmoon ja korjaamo lupaa suoristaa ratin takuutyönä; sen olisi nelipyöräsuuntauksen jäljiltä pitänyt olla jo suorassa. 

Tämä jää odottamaan vuoroaan moottorin korjauksen ajaksi.

torstai 9. elokuuta 2012

"Kyllä se vika löydetään, meillä on laitteita"

Korjaamo 5 - Auto-Elmo, Joensuu

Kun alustaan on vaihdettu nippeli, tukivarsi ja hilavitkutin jos toinenkin, on aika jatkaa perusongelman selvitystä; Miksi auto ei kulje?

Alustatöiden jäljiltä täytyy myös tehdä autolle nelipyöräsuuntaus.
Niin ja katsastuksessahan myös ajovalojen heikkous oli ongelma; tähänkin ongelmaan täytyisi paneutua.

Ja selvittää miksi Hämeentien Autopalvelusta lähtiessä vasta vaihdettu tuulilasinpesurin pumppu pysyi katsastusmiehen tarkkailevan silmän edessä vaiti.
Ei ruiskauttanut kyyneleitä, ei onnen pieniä pipanoita.

Koska kauhukuva merkkihuollon kalleudesta kummittelee vielä päässä, kokeillaan matkalla vielä kerran pienempää monimerkkikorjaamoa.

Auto-Elmo ilmoitti, että heillä kyllä moottorin vika löytyy, heillä on laitteita ja ammattitaitoa joilla saadaan mittailtua vaikka mitä ja tällainen mystisempikin ongelma kyllä selviää. Ja alustalle se nelipyöräsuuntaus siinä ohessa.

Siispä tuumasta toimeen!

Alusta tehty - Auto korjaamolle

Nimeämätön Heppuli

Mutkan kautta merkkikorjaamolle

Tämän auton kanssa pitäisi lähtökohdaksi ottaa, ettei asiat mene niin kuin oli tarkoitus.
Helmikuussa alkanut pitkä marssi tutulla pajalla venyi ja venyi, eikä aikaa tai asiantuntemusta moottorivian selvitykseen lopulta ollutkaan. Oli muita kiireitä.

Koska kirjoittajallakin oli tuolloin muutakin mielessä kuin auton hyvinvointi, ei tämä ollut suurikaan ongelma; kunhan auton saa kesäksi ajoon.

Mutta kun pari-kolme kuukautta oli mennyt ja kesä alkoi lähestyä, eikä mitään tuntunut tapahtuvan, alkoi kirjoittaja huolestua.

Sovittiin, että jos ei aika riitä eikä vikaa löydy, jätetään se moottori merkkikorjaamon huoleksi. Mutta koska merkkikorjaamo on niin kallis, laitetaan ne alustan osat kuitenkin. Siinähän ei mene montaa hetkeä.

Pari-kolme kuukautta myöhemmin tältä osin tulikin valmista, ja auton matka saattoi jatkua kohti seuraavaa korjaamoa! 

Vikalista tyhjenee kohisten; alusta on nyt kunnossa!

tiistai 7. helmikuuta 2012

Väliaika, kahvia ja pullaa

Nimeämätön Heppuli

Uusi päivä - uusi toivo

Kun Auto 2 nosti kädet pystyyn, marssi auto seuraavalle pajalle. Ei kuitenkaan vieläkään merkkiliikkeeseen, siellähän pelkkä oven avaus maksaa 50 euroa ja käsipäivää satasen. Autoja harrastava tuttava ilmoittautui halukkaaksi haasteen selättämiseksi; voisi olla ajatuksia auton korjaamiseksi.

Tuumasta toimeen, ei tähän hätään parempiakaan ideoita ole. Paitsi se merkkiliike.

Sovitaan samalla, että katsastuksessa hylsyn tuottaneet alustan osat laitetaan uusiksi. Sehän menee mukavasti siinä ohessa. Tai jos ensin se moottorivika löytyisi.
Katsellaan.

Vika on kuin varjo keskipäivän auringossa

Auto 2, Joensuu

Vikaa ei löytynyt, tämä on jonkun toisen ongelma

Hyvässä asiakaspalveluhengessä Auto 2 ilmoittaa ettei moottorivikaa löydy. Jotain on tutkittu ja testattu, mutta tehottomuuden mysteeri ei tunnu ratkeavan. Se on käynyt ainakin selväksi että vaihdelaatikko toimii, mutta sen enempää tietoa ei ole löytynyt.
Koska vamman syntymekanismi on hämärän peitossa, eli autoa on korjannut jo toinen korjaamo, eikä ole tietoa mitä he ovat mahdollisesti tehneet oikein tai väärin, pelkää yrittäjä että tästä tulee hänelle loputon suo eikä hän lopulta tahdo autoa enempää lähteä purkamaan ja siten ottaa haastetta vastaan.

Naapurikorjaamoiltakin on vinkkiä kyselty ja porukalla autoa ihmetelty ja spekuloitu, mutta tuloksetta.

Kahvia ja pullaa, neljän kympin lasku käteen (tämä ei mennyt lainkaan käytettyjen tuntien mukaan, niitä oli mennyt lukuisia, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli harvinaisen reilu korjaamoyrittäjä joka ymmärsi myös kirjoittajan tuskan eikä lähtenyt lainkaan asialla rahastamaan) ja siirtokilvet taas autoon.


keskiviikko 25. tammikuuta 2012

"Laatikko on kunnossa, vika on moottorissa"

Auto2, Joensuu

Saartorengas kiristyy

Paikan päällä automaattivaihteistokorjaaja ottaa auton saman tien koeajoon, minä hyppään pelkääjän paikalle. Käydään tankilla, vähän kaasutellaan. "Ei kiihdy, huomaathan?" "No ei tämä kyllä kiihdy ei".

Pikaisen koeajon tuloksena korjaaja toteaa että laatikko kyllä vaihtaa ihan normaalisti, se ei vaan saa tehoa moottorilta. Eli laatikko on kunnossa. Vian täytyy olla moottorissa.

Siispä auto sisään ja Auto2:n ihmeteltäväksi. Eiköhän se tästä! Ja jos vika kerran on moottorissa, jonka piti olla kunnossa Hämeentien Autopalvelun jäljiltä ja heidän kanssaan tehdyn sopimuksen perusteella, minulla ei pitäisi olla hätäpäivää!

Uudenvuodenlupauksia?

Uusi vuosi, uusi korjaamo


Vuoden vaihtuessa uuteen on hyvä ponnistaa myös autoa kohti ajokuntoa.
Soittokierros paikallisiin korjaamoihin on tuottanut monta tyhjää arpaa; auton tehottomuus vikakuvauksena ja tieto siitä, että sitä on juuri toinen korjaamo korjannut pitkään, hartaasti ja kalliilla, saa monta pajaa kieltäytymään haasteesta. 

Hämeentien Autohuollon pelottelu kalliilla merkkiliikkeellä mielessä jääköön Autotalo Laakkonen toistaiseksi villiksi kortiksi, kokeillaan vielä pienempiä pajoja; heillähän bisnes on kiinni laadukkaasta työstä ja siitä että jokainen homma hoidetaan kunnialla alusta loppuun eikö vain?

Lopulta löytyy kuin löytyykin pieni, saman konsernin autoihin erikoistunut (tai erikoisosaamista omaava) korjaamo, jonka yhteydessä toimii myös automaattilaatikoita työkseen korjaava paja. 
Jälkimmäinen vielä lupaa korjata laatikon edullisemmin ja paremmaksi kuin mitä purkuautosta saatava vaihtolaatikko tekisi. 
Satumaista!

Siirtokilvet autoon ja laatikko kuntoon!

torstai 4. elokuuta 2011

Tauon paikka

Kompassinneula pyörii

Ja ajatukset kiertävät kehää. Auto siirtyi talliin epämääräiseksi ajaksi, ja poistui tieliikennekäytöstä.

Koska Hämeentien Autopalvelu Oy imi kirjoittajan kassan vähintäänkin kuiviin, eikä autosta ole tien päälle, on syytä harkiten etsiä seuraavaa suuntaa.

Tässä vaiheessa autosta on turha yrittää luopuakaan; rikkinäisenä se ei kenellekään kelpaisi. Kuntoon se on siis saatava, mutta ei enää maksoi mitä maksoi -asenteella. Kiire on poissa. Siitä piti Hämeentien Autopalvelu Oy huolen.

Onneksi tässä hetkessä ei ole autolle tarvettakaan, ilman on puolessa vuodessa tottunut elämään.

Heitetään verkot siis vesille; mistä löytyisi uusi (käytetty) laatikko tai osaava korjaaja, ja kuka laittaisi alustan kuntoon katsastusta varten?

(Ja mitä ihmettä tapahtui sille lasinpesurille?)

maanantai 25. heinäkuuta 2011

Hyväksytty / Hylätty - No kuinkas kävikään

HelppoKatsastus, Helsinki

Katsastusmies ajoi laiskasti kulkevan auton talliin ja alkoi käydä autoa läpi pieteetillä.
Tutki vartin, puoli tuntia, tunnin. Vähän tuhahteli välillä mutta sanaakaan ei sanonut.

En osannut edes huolestua.

Tehottomuuden takia hänellä oli vaikeuksia saada autoa ajettua edes nostimelle, mutta kyllä se lopulta sinnekin liikkui.

Sitten lähtivät talvirenkaat kyydistä; tarkastettiin penkit, selkänojat, turvavöiden toiminta.
Kaikki mitä ikinä voisi katsastusmies keksiä tutkivansa.

Odotellessa tuli väkisinkin mieleen, että näinköhän nämä ajattelevat tämän olevan Tekniikan Maailman jekkuja, että nyt testataan mitkä viat katsastusasema löytää, ja hän kyllä löytää ne kaikki.

Ja voi pojat, kyllä niitä löytyikin.

Ajoneuvon katsastuspäätös: Hylätty.

Vikalista

  • Jarrulevy - liian kulunut edessä vasen ja oikea
  • Etuvalot - Valoteho liian heikko vasemmalla ja oikealla
  • Rekisterikilven valo - Ei toimi takana
  • Takasumuvalo - Ei toimi
  • Lähivalo - Valovoima heikko - oikealla
  • Alatukivarren pallonivel välyksellinen - Edessä vasemmalla ja oikealla (etummaiset nivelet)
  • Ylätukivarren pallonivel välyksellinen - Edessä oikealla (etummainen nivel)
  • Lasinpesuri ei toimi
Kas siinä katsastuksen korjauskehotukset.
Ja kirsikkana kakussa se että auto on tosiaan tehottomampi kuin naapurin Moskvitsh

Nämä tulivat vähintäänkin yllätyksenä - alustan osalta ei parempaa tietoa toki autoja tuntemattomalla kirjoittajalla ollutkaan, mutta moottorin rikkoutuessa olivat valot ja erityisesti vasta vaihdettu lasinpesuri vielä sentään toimineet.

Heräsi vahva epäilys, onko korjaamolla sattunut muitakin vahinkoja kun keulaa on purettu ja kasattu yhä uudelleen ja uudelleen.

"Moottori on kunnossa"

Hämeentien Autopalvelu, Helsinki

"Moottori on kunnossa, vika on vaihdelaatikossa"

Hämeentien Autopalvelu ilmoitti viimein että moottori on nyt kunnossa.

Neljä kuukautta se otti, mutta viimein tuli valmista. 
Moottorin tehottomuus on kuulemma nyt korjattu.

Yrittäjä oli käyttänyt autoa merkkihuollossa Helsingissä testeissä; siellä kuulemma maan parhaat osaajat on auton tutkineet ja todenneet että moottori olisi nyt kunnossa. EGR:ssä oli vielä vikaa ja sekin on nyt vaihdettu.

Ei se vielä kuulemma ihan täysiä kulje, mutta on kulkupuolikin parempi kuin ennen. Sopii tulla ajamaan pois, kunhan lasku on maksettu.

Auton oikeassa kyljessä ovat (yrittäjän mukaan Lahden reissulta) syntyneet naarmut yhä paikallaan; yrittäjä lupasi korjausmaalauttaa nämä takuuseen lähipäivinä, kunhan viereisen tutun automaalaamon kaverit palaavat kesälomalta.

Ihmettelin myös auton matkamittariin tulleita satoja ajokilometrejä; Jos auto kerran on seissyt korjaamolla (tai lähinnä sen pihalla) ja Lahdessakin kävi trailerilla, niin mitä tämä on?
"Koeajoja", kuulemma.

Siis yrittäjän mukaan he ovat ajaneet korjaamon pihassa tai välittömässä lähiympäristössä autolla koeajoa satoja kilometrejä etsiessään vikaa.

Kahden viikon ja 2500 euron sijaan laskun loppusumma näin neljä kuukautta myöhemmin oli 5256,00 euroa.

Eipä siinä muuta kuin rahat tiskiin ja auto ulos ja katsastukseen; leima kun meni vanhaksi auton seisoessa pajalla.

Liikkeelle lähtiessä on heti havaittavissa, että auto tosiaan kiihtyy kuin kuminauha. Eli ei kiihdy. Kaasua saa painaa, kierroksia tulee jos tulee ja auto liikkuu jos liikkuu. 

Ei hyvä, ei ollenkaan, mutta eihän tämän pitäisi katsastuksessa varsinaisesti haitata.

Onpa sitten auto leimalla ja voi alkaa metsästää uutta vaihdelaatikkoa asennettavaksi..

perjantai 1. heinäkuuta 2011

Kyllä se kuntoon saadaan - Merkkiliikkeessä

Hämeentien Autopalvelu, Helsinki

Lopulta Hämeentien Autopalvelun yrittäjä nostaa kädet pystyyn; Auto kiihtyy kuin kuminauha vaikka kaikkea on kokeiltu. He eivät nokka-akseliremontissaan kuulemma ole mitään väärin voineet tehdä joten vika on mysteeri. 

Hän päättää viedä auton merkkikorjaamolle; siellä on kuulemma tuttu töissä ja hoitaa asian sopuhintaan. 
Minä ilmoitan ettei asia oikeastaan minulle kuulu, olen Hämeentien Autopalvelun asiakas ja jos hän käyttää autoa muualla, se menee edelleen hänen omaan lukuunsa; Me olemme sopineet työlle kiinteän hinnan jolla auto tulee kuntoon.

Loppuvaiheessa kaikkien viivästysten jälkeen yrittäjä ilmoitti, että moottori tulee kyllä kuntoon mutta hintalappu on nyt 5000 euroa. Tämä on jo tuplasti sen mistä alunperin sovittiin, ja viivästystä on tullut kohtuuttomasti; kahden viikon korjausaika on muuttunut kolmeksi kuukaudeksi.

Nielen katkeraa kalkkia ja ajattelen että asiaa voitaneen jälkikäteen selvitellä kuluttajaneuvojan avustuksella tarvittaessa; kunhan auto nyt saadaan viimein kuntoon.

keskiviikko 15. kesäkuuta 2011

Aika on suhteellinen käsite - varsinkin kiireessä

Hämeentien Autopalvelu, Helsinki

Valmista ei tahdo tulla tekemälläkään

Ei se aikataulun venyminen loppunutkaan kannen koneistukseen.

Aina tuli jotain muuta.

Ja hinta lähti nousemaan. Ei ollut enää 2500 euroa. Oli jo 4000 euroa. Piti korjata kaikenlaista moottorista. 

Auto seisoi korjaamon pihalla - oli muita kiireitä.

Ja kyllähän se kuulemma ongelma tuli korjattua, mutta jostakin syystä autosta hävisi samalla tehot.

Sitä on nyt sitten selvitelty.

Pajalla on käynyt asiantuntijoita, parhaat kädet sieltä ja täältä. Ongelma on mysteeri.

Alkukesästä auto lähti kuulemma trailerilla Lahteen, siellä on korjaamo joka löytää varmasti vian.

Pari viikkoa myöhemmin auto oli palannut Lahdesta. Hämeentien Autopalvelu haukkui Lahden korjaamon (jonka nimeä en tänäkään päivänä tiedä) huijareiksi jotka veivät rahat mutta eivät saaneet autoa kuntoon.

Soittelin viikon-kahden välein ja kysyin milloin auto on korjattu; viikot vaihtuivat kuukausiksi eikä mitään tuntunut tapahtuvan. 

Kyselen autoalan tuttavilta vinkkejä, ehdottelen niitä eteenpäin. Jos kansi on käynyt koneistuksessa, onko dieselsuuttimet varmasti kunnossa? Ne kun pitää kai ottaa tuossa yhteydessä irti.
Entä ilmamassamittari?
Kyllä, yrittäjä sanoo, kaikki on kunnossa, heillä on kuules nyt ammattilaiset jotka tätä tutkii ja tietää mitä tekee.

Soitin kuluttajaneuvojalle.

Yrittäjä totesi että voidaan tämä jättää tähän mutta laskua pitäisi maksaa tehdystä työstä.

Että eihän se auto ole kunnossa, mutta hänelläkin on oikeutensa, käsityöammattilainen kun on. Tehdyn työn saa laskuttaa.

Kesällä yrittäjällä on vaikeaa. Hän on mökillä, polttanut kätensä. Sattuu pirusti.

Auto on kuulemma edelleen työn alla.

Virolainen mekaanikko, jonka hän aluksi oli esitellyt osaavana ja ahkerana taitajana, on nyt kuulemma laiska.
Ei tee hommiaan, ei tule valmista.

Yrittäjän arki on rankkaa ja minä saan kuulla siitä monenlaisia tarinoita kysyessäni milloin auto olisi kunnossa.

Yleisin vastaus taitaa lopulta olla "ensi viikolla".

perjantai 8. huhtikuuta 2011

Kannen seikkailut maailmalla

Hämeentien Autopalvelu, Helsinki

Uusia ongelmia

Vianetsinnän ja korjauksen edetessä ongelma laajenee. Kansi täytyykin koneistaa, siinä on murtuma. Tai jotain. Osa lähtee Ylivieskaan, tulee lisäkustannusta ja aikataulu venyy. Ei tule valmista kahdessa viikossa, voi mennä kolme, jopa neljä.

No kunhan nyt mahdollisimman nopeasti, ja auto tulee sillä kuntoon.