maanantai 8. syyskuuta 2014

Markkinointitoimenpiteitä

Ammattilaiset kauhistelevat tee-se-itse-miesten työtä?

Autoasi -ketju on tainnut tehdä lupailemiaan markkinointitoimenpiteitä ja saanut mainoksensa ohi ainakin uusisuomi.fi - verkkoaviisin arviointikyvyn. Teemana näyttää olevan autojen korjauttamisen laatu korjaamoilla itse tekemisen sijaan.

Onneksi lukijat ovat jo kommenteissa huomanneet miten asia todellisuudessa on. Kuten tässäkin tapauksessa. Itse tekemällä olisi säästynyt tuhansia euroja ja autokin olisi varmasti ollut paremmassa kunnossa.
"Mekaanikoita hämmästyttävät vuodesta toiseen tee-se-itse-miehet, jotka eivät uskalla myöntää korjanneensa ja epäonnistuneensa työssä pahasti." 

Niinpä. Minua hämmästyttää tässä vaiheessa jo vuodesta toiseen mm. entinen Autoasi -korjaamo, joka ei uskalla myöntää korjanneensa ja epäonnistuneensa työssä pahasti. Sekä Autoasi -ketju, joka ei myöskään kantanut korjaamonsa työstä minkäänlaista vastuuta Tässä vaiheessa kuluttajariitalautakunnan päätöksiä sekä Imatralaisen Motocare -autokorjaamon että Helsinkiläisen Hämeentien Autopalvelun tunarointien korvauksista on odotettu jo pitkälti yli vuosi.

Nähtäväksi jää miten pitkäksi tämä farssi venyy, ja löytyykö korjaamoalalta lopultakaan ketään jolla olisi sitä vertaa ammattiylpeyttä että kantaisi vastuun omasta työstään. Helpompi kun on osoitella sormella muita ja tehdä markkinointitoimenpiteitä.

PS. Blogiani on tähän mennessä luettu jo yli 16 000 kertaa. Ainakaan en ole enää yksin.

7 kommenttia:

  1. Meillä alkoi tänä syksynä "sota" automaalaamoa ja ilmeisesti myös vakuutusyhtiötä vastaan. Auto oli vuoden verran (tästä ajasta ylimääräistä oli 5kk, annoimme aikaa talven verran, koska kyseessä oli iso projekti) maalaamolla, jona aikana siitä onnistuttiin irrottamaan osia, mukaanlukien tuulilasi niin kuin pitikin, mutta samalla verhoiluja hajottaen. Jarrut eivät enää pidä, vaikka maalaamolle vietäessä auto oli juuri katsastuksessa läpäissyt jarrutestit. Pohjatöitä maalausta varten on tehty sinne tänne, mutta uutta väriä auto ei ole nähnytkään. Vakuutusyhtiön korvaamaan ilkivallan jälkeen ei ole koskettukaan, mutta maalari on rahansa saanut, koska ilmoitti vain vakuutusyhtiölle, että "korjaustyöt on tehty". Vakuutusyhtiö ei kuulemma voi tehdä asialle enää mitään, kun kerran maalari on näin ilmoittanut. Asia täytynee siis selvittää oikeusteitse, tai ainakin sinne päin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ottaa asiassa yhteyttä kuluttajaneuvojaan, sieltä saa varmasti vinkkiä mikä on seuraava suunta jonne asia kannattaa viedä. Kuluttajariitalautakunta lienee yksi vaihtoehto, mutta näillä käsittelyajoilla olet eläkkeellä (tai jos olet jo, niin mullan alla) ennen kuin näet oikeutta.
      Ja sieltäkin päätökset ovat vain suosituksia, joten oikeuteen voi kuitenkin joutua lähtemään.

      Luulisi että tuossa petoksen tunnusmerkistö täyttyy kirkkaasti. Toisaalta, eikö joku vakuutustarkastaja voisi tarkasta työn jäljen, että onko se tehty vai ei? Mielenkiintoista jos ei vakuutusyhtötä yhtään kiinnosta mistä he maksavat.

      Tuosta voisi em. pohjalta joku iltapäivälehtikin innostua; julkisuus näissä asioissa näyttää kaikkein tehokkaimmalta tavalta saada asioita eteenpäin.

      Todennäköisesti jos omakin tapaukseni olisi useampaan (kuin 15 000 lukijan) silmään sopivan pienellä aikavälillä osunut, eli noussut myrskyksi (sosiaalisessa) mediassa, ei minunkaan tarvitsisi enää odottaa oikeutta tapahtuvaksi kuin kuuta nousevaa..

      Poista
  2. Ikävä kyllä vakuutusyhtiö ei välitä mihin rahat menee kun ne menee yhteistyökumppanille. Kokemukseni osoitti sen. Outoa, kun ei ne mulle sitä noin vaan anna...Hinauspalvelu voi viedä autosi väärään paikkaan, sillä seurauksella, että autoasi aletaan purkaa. Pyysin ettei hinausta makseta, maksoivat silti. Nyt tappelen sitten ilkivaltavakuutusjutun kanssa, kun osa osista lojuu pihalla ja osa autossa. Eivät antaneet auton avainta minulle, että olisin voinut tutkia auton vahingot sisältä. Sanoivat, että saan avaimen vasta kun auto on hinattu pois. Vakuutusyhtiöön sanoivat että voivat hinauttaa lähimmälle romuttamolle (joka on heidän oma nurkan takana- ja oma :) ) vaikka autoni piti hinauttaa lähimmän korjaamon pihalle korjattavaksi.
    Kuluttajariitalautakuntaan minun ei kannata valittaa, koska SKKL:n perustaja ja puheenjohtaja on tuon korjaamon toimitusjohtaja, joka mainostaa jäsenyyttä SKKL:ään kannattavana juuri koska heillä on asiantuntija KULUTTAJA-riitalautakunnassa. Itse Tj antaa jäsenilleen neuvoja kuluttajariita-asioissa. Eli opastaa juuri siihen, mikä on sitten asiakkaan painajaisena vastassa. T: melkein blondi :)

    VastaaPoista
  3. Olet muuten aivan oikeassa; korjaamoala on itse varsin vahvasti edustettuna riitoja ratkaisevassa elimessä. Tällä varmaankin tavoitellaan puolueettomuutta, jotta saadaan sekä korjaamoalan että asiakkaan puoli edustetuksi.

    Tämänhetkinen jäsenluettelo Kuluttajariitalautakunnan autokorjaamoasioita käsittelevästä jaostosta löytyy muuten verkosta:

    http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/18745/Jaosto%20V.pdf

    VastaaPoista
  4. Oman tapauksesi osalta Sohlberg lienee jäävi asiassa kantaa ottamaan, jolloin hänen tilallaan kenties asiaa ratkaisemassa olisi saman edunvalvontajärjestön jälkimarkkinointipäällikkö.
    Puolueettomuus lienee taattu :).

    VastaaPoista
  5. Niin. Turun autoklinikalle en enää uskalla autoani viedä. Herran TJ:n nimeä en uskalla turhaan lausua...:)
    Mitähän seuraavalla korjaamolla sitten tapahtuu. Pidetään peukkuja.
    Tiedätkö sinä miksi Fennia ja SVT saavat tallentaa kolarikorjaamon lähettämiä kuvia autosta jossa ei ole korvaavaa vakuutusta? Lähettelevät kuvia toisilleen vielä 3 pv sen jälkeen kun olen saanut vahinkoilmoituspäätöksen, joka hyväksyi vain hinauksen- tietenkin, kun minulla oli vain osakasko.
    Juttuni meni niin köyheröksi, että nyt piti sitten poliisikin sekoittaa siihen -> ilkivaltailmoitus. Poliisi oli yllättävän asiallinen mutta saas nähä kuin käy. Helpolla en periksi anna, käännetään joka kivi, kun kerran kääntää alettiin...
    Fennian asiantuntijaratkaisija oli niin ylimielinen että vastasi vain ;etten ikinä tule saamaan vastauksia kysymyksiini ja käski hinauttaa auton romuttamolle, koska he eivät romuauton ilkivaltaa maksa. Autoani ei kuitenkaan ole kukaan todennut korjauskelvottomaksi. Melkein blondi odottelee seuraavaa käännettä
    Sitä odotellessa olen ehtinyt ihmetellä uutuutta :Sähköinen tarkastus SVT:ltä eli korjaamo kuvaa ja tekee korjaustarveanalyysin ja kustannusarvion ja jos oikein ymmärsin vahinkotarkastaja voi napin painalluksella, ilman paikalla käyntiä, hyväksyä sen. Kuka valvoo, onko korjaamon oma tarkastaja liikaa kallellaan korjaamolle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuohon en kyllä osaa ottaa kantaa tuohon kuvien lähettelyyn.
      Voisi olla ihan mielenkiintoista tietysti esittää ko. yrityksille henkilötietolain mukainen tarkastuspyyntö, eli pyytää heiltä tiedoksi mitä tietoja sinua tai perhettäsi koskien on tallennettu yritysten henkilötietolaissa tarkoitettuihin rekistereihin; http://www.tietosuoja.fi/fi/index/rekisteroidylle/rekisteroidynoikeudet/tarkistusoikeus.html

      Pyyntö tulee esittää kirjallisesti, ja yrityksen tulee siihen vastata säädetyssä ajassa tai esittää lainmukainen perustelu sille miksi he mahdollisesti kieltäytyvät selvityksen toimittamisesta.
      Mikäli yritys ei noudata lakia, tehdään asiassa toimenpidepyyntö lakia valvovalle viranomaiselle eli tietosuojavaltuutetulle.

      Tuo vahinkotarkastus ja pelko asiakkaan oikeuksien toteutumisesta kuvaa myös osaltaan hyvin alan nykytilaa; asiakas ei voi lainkaan luottaa siihen että korjaamo toimii asiakkaan edun mukaisesti.
      Kuten ei auton korjaamisessakaan.

      Ala todella kaipaisi ravistelua, tai ainakin rehellistä toimijaa joka näyttäisi muille mallia. Että asiakkaat saisivat sitä mistä maksavat; korjaamopalvelua jossa yritykset tekevät sen työn mistä asiakas maksaa.

      Sama ongelmahan vaivaa rakennusalaakin; ei ole enää ammattiylpeyttä. Tehdään vain hommat mahdollisimman nopeasti ja "kustannustehokkaasti" pois päiväjärjestyksestä hahmottamatta kokonaisuutta.
      Korjaamoilla on kadonnut aito osaaminen ja perehtyminen omaan alaan ja työhön; autot korjataan vaihtamalla osia kunnes vika poistuu sen sijaan, että osattaisi diagnosoida ongelma ja korjata se.

      Ja samalla ongelmatilanteissa vedotaan siihen että asiakas olisi muka tilannut vain jonkin tietyn osan vaihdon.

      Kun auto rikkoutuu, se viedään korjaamolle juuri siksi ettei auton omistajan tarvitse tietää mikä siinä on rikki; korjaamon tehtävänä on löytää vika ja korjata se. Ei se ole asiakkaan rooli sanoa että tässä on kuulkaas nyt kannen tiivisteet rikki, että tehkää se ja tämä toimenpide ja vaihtakaa nämä osat.

      Omassa tapauksessanihan Hämeentien Autopalvelu jätettyään auton moottorin rikkinäiseksi, vaikka työntilaus oli nimenomaan moottorin korjaus, väitti kuluttajariitalautakunnalle että tilattu työ olisi ollut vain jonkin sellaisen osan vaihto jota moottorista sen "korjauksen" yhteydessä oli vaihdettu.

      Tämä sen jälkeen, kun siellä oli luettu blogiani jossa olin viitannut
      (muistaakseni Yleisradion) uutiseen aiheesta.
      Että terveisiä vaan sinne Hämeentien Autopalveluun! Toivottavasti se teidän asentajanne ei ole enää niin laiska että häntä tarvitsee puhelimessa asiakkaille haukkua.
      Ja Auton moottoriin unohtamanne lenkkiavaimen saatte takaisin tuntomerkkejä vastaan! (Löytyvät muuten aiemmin tästä blogista)

      Poista