Asiakas on syyllinen
Ainakin Etelä-Saimaa uutisoi äskettäin painetussa lehdessään, kuinka viime vuonna saavutettiin jälleen ennätys autokorjaamoita koskevien valitusten määrässä kuluttajariitalautakuntaan (yli 800 kappaletta).
Uutiseen oli hieman yksipuolisesti haettu kommenttia vain autokorjaamoalan edustajalta, joka nerokkaasti päätteli että syy tähän on tietenkin asiakkaassa. Kuluttajat ovat kuulemma heikon taloustilanteen takia viivästelleet autojensa määräaikaishuoltojen kanssa, josta nämä korjaamoita koskevat valitukset sitten johtuvat.
Tätä ei toimittaja tietenkään vaivautunut kyseenalaistamaan, eikä myöskään esimerkiksi selvittänyt minkä tyyppisiä nämä valitukset ovat.
Autokorjaamoalan etujärjestö sen sijaan ilmoitti tarttuvansa toimeen ja käyvänsä aiheesta tehdyt ratkaisut läpi.
"Autoalan Keskusliitto ja Autontuojat yhdistys muistuttavat omassa tiedotteessaan kuluttajan vastuusta huolehtia autonsa kunnosta. Yhdistykset ovat myös päättäneet selvittää millaisen päätöksen kuluttajariitalautakunta tekee kaikista viime vuonna sille jätetyistä valituksista.
- Kolikolla on aina kaksi puolta. Auton elinkaaren kannalta valmistajan ohjeiden mukaisesti tehdyillä huolloilla on iso merkitys, tekninen johtaja Jouko Sohlberg Autoalan Keskusliitosta muistuttaa.
Sohlberg lupaa julkistaa yhteenvedon kuluttajariitalautakunnan päätöksistä vielä tammikuun aikana."
Naiivimpi ajattelisi, että tämä on hyvä asia; että sieltä tulisi ohjeistusta toimintaan ja jotain voitaisi ottaa opiksi.
Tekniikan Maailman autokorjaamotesteistä kuluneen parinkymmenen vuoden ajalta ainakin käy ilmi, ettei kehitystä ole sitten 90-luvun tapahtunut.
Olisiko jo aika?
Ala ainakin on selvässä syöksykierteessä, kärsijänä kuluttaja.
Hieman kuulostaa mielenkiintoiselta Sohlbergin lupaus tuosta yhteenvedon julkistamisesta, kun otetaan huomioon että kuluttajariitalautakuntaan vietyjen valitusten käsittelyaika ko. osa-alueella on noin puolitoista vuotta, eli vuoden 2014 aikana jätettyjen valitusten ratkaisuita voitaneen odottaa aikaisintaan vuoden 2015 puolivälistä alkaen.
Toisaalta Sohlberg itse istuu kuluttajariitalautakunnassa osaltaan noita huolto- ja korjaamoalan valituksia käsittelemässä; lieneekö hänellä näistä jo parempaa tietoa?
---
Päivitys 9.1.2015
Toimittaja oli nähtävästi laskenut artikkelissaan yhteen koko autoalan riitatapaukset, eli sekä autojen kaupasta että huolloista ja korjauksista tehdyt valitukset, päätyen edellämainittuun tulokseen. Kuluttajariitalautakunnan tiedotteesta lainattuna tarkat luvut ovat seuraavat vuodelle 2014, suluissa vuoden 2013 luvut:
Autojen kauppa 694 (556) +138
Autojen huolto ja korjaus 283 (220) + 63
Suunta on kuitenkin selvä, eikä se ole hyvä.
Myös Yleisradio heräsi uutisoimaan aiheesta; jutun kuvituskuvaan on aivan liian helppo samaistua.
Kas vain, Talouselämä -lehtikin on uutisoinut tästä tiedotteesta, vieläpä sangen asiallisesti kyseenalaistaen siinä esitetyt väittämät!
----
Omassa tapauksessani kuluttajariitalautakunnan käsiteltävänä on tunnetusti peräti kaksikin valitusta; Imatralaisen Motocare -autokorjaamon tapaus sekä Helsingin Viikissä toimivan Hämeentien Autopalvelun virhe, joka maksoi minulle yli 6000 euroa.
Tai tarkalleenottaen, näistä käsittelyä odottaa enää jälkimmäinen. Soittelin loppusyksystä kuluttajariitalautakuntaan, josta sain tiedon että jonot ovat autokorjaamovalitusten osalta tällä hetkellä noin puolitoista vuotta. Odotettavissa siis oli, että ratkaisuita voitaisi viimein näissä asioissa nähdä ennen kevättä.
Hieman yllättäen Motocaren tapaus koukkasikin ohituskaistalle ja sain sen osalta postia jo joulukuussa.
Yritys on konkurssissa
Kuten asiasta jo aiemmin kirjoitin, Motocare -niminen autokorjaamo, jonka osalta autoni korjaaminen ei mennyt ihan putkeen, oli haettu konkurssiin.
Tätähän ei kuluttaja huomaa ainakaan yrityksen viestinnästä; verkkosivut kertovat edelleen, että "MotoCare on keväällä 2010 toimintansa aloittanut yritys". Vain viitteet Autoasi -ketjuun ovat sivuilta hävinneet; itse kukin voi arvailla miksi.
Se mikä ei korjaamon toiminnassa näy uudelle asiakkaalle, näkyy kuitenkin vanhalle.
Yritys on konkurssissa. Siis se aiempi Motocare. Se, joka "korjasi" autoani. Joka ei suostunut virhettä korvaamaan tai korjaamaan, paitsi kolmannella osapuolella asiakkaan laskuun.
Yritys on konkurssissa. Siis se aiempi Motocare. Se, joka "korjasi" autoani. Joka ei suostunut virhettä korvaamaan tai korjaamaan, paitsi kolmannella osapuolella asiakkaan laskuun.
Ja kun yritys on konkurssissa, ei kuluttajariitalautakunnastakaan ole apua.
Kuluttajariitalautakunnan päätös Motocare -tapauksessa. |
Lautakunnalta tuli päätös asian jättämisestä käsittelemättä, koska yritys on konkurssissa.
Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä YTJ tietää kertoa, että tilanne tosiaan on tämä, 17.10.2013 alkaen.
Ei liene ihme, ettei yrityksen verkkosivuilta löydy tietoa yrityksen Y-tunnuksesta.
Motocare -haulla YTJ:stä ei löydy kuin tämä konkurssissa oleva Cash & Care Oy.
Mutta sehän ei ole este Motocaren "korjaamotoiminnan" jatkumiselle..
Tässä vaiheessa voisi olla korkea aika korjaamon edustaman ketjun, Autoasin, kantaa muutakin kuin markkinointivastuuta ja osoittaa seisovansa markkinoimiensa laatumielikuvien takana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti