Huomenna hän tulee…
Auto ei ole hetkeen käynyt korjaamoilla. Kuluttajariitalautakuntaan on lähetetty valitus palvelusta niin Hämeentien Autopalvelu Oy:n kuin Motocare C&C / Cash & Care Oy:n toiminnan osalta. Näiden suhteen odotettavissa lienee vähintään vuoden käsittelyaika, eli tältä rintamalta tuskin tulee mitään uutta vielä pitkään aikaan.
Ketjutasolla AD ei ole edelleenkään vastannut kolmesti lähettämääni reklamaatioon / yhteydenottopyyntöön, eli vastuuta kannetaan siellä edelleen totuttuun tapaan.
Jos jotain uutta hakemalla haetaan, niin Autoasi -ketjun puolelta, jota Motocare C&C on komeasti edustanut, on luvattu jotain tapahtuvaksi. Merca-Autoasi Oy:n Managing Director Juha-Pekka Mäkinen on twitterissä todennut 31.5. blogiin liittyen seuraavasti: "Tutkimme asian perinpohjin. Kannustamme ensisijaisesti antamaan palautteen http://www.autoasi.fi kautta." ja vielä 18.6. lupaillut että "ketjupäällikkömme vastannee tähän ensi viikolla.", tässä viitaten ilmeisesti Tuomas Mustakallioon. Jännitys tiivistyy, saamme tähän siis todellakin kannanoton ketjulta vielä kuluvan viikon aikana.
Sen verran tässä vaiheessa täytyy tuohon perinpohjaiseen tutkintaan todeta, että ainakaan minuun ei asian suhteen olla Autoasista oltu lainkaan yhteydessä. Kuulostaa siis vähintäänkin yhtä perusteelliselta tutkinnalta kuin vakuutusoikeuden lääkäreiden potilaille tekemät tutkimukset..
Sen verran tässä vaiheessa täytyy tuohon perinpohjaiseen tutkintaan todeta, että ainakaan minuun ei asian suhteen olla Autoasista oltu lainkaan yhteydessä. Kuulostaa siis vähintäänkin yhtä perusteelliselta tutkinnalta kuin vakuutusoikeuden lääkäreiden potilaille tekemät tutkimukset..
Hehän ovat kuin kaksi marjaa: Autokauppias ja kiinteistönvälittäjä
Tätä olen kirjoituksissani omien kokemusteni pohjalta jo aiemmin pohdiskellut, ja nyt näyttää mediakin pikkuhiljaa aiheeseen tarttuvan; Suomalaisessa autokaupassa tuntuu olevan jotain mätää toimialan laajuudelta. Suuret autokaupat eivät ole sen luotettavampia ostospaikkoja kuin pienetkään.
Tällä kertaa nosteessa on ollut Lohjan Autokeskus;
rikkinäinen auto saatiin myytyä asiakkaalle joka ei sattunut olemaan automekaanikko tai muuten autoalan ammattilainen. Kun vika väistämättä kävi ilmi ja liike näki katteiden hupenevan silmissä, eli oli tullut vastuun kantamisen aika, teki Lohjan Autokeskus sen mitä autoliike vain voi asiassa tehdä ja kiisti kaiken.
Iltalehden juttu aiheesta löytyy osoitteesta http://www.iltalehti.fi/autot/2013062517191144_au.shtml
Sattuuhan näitä.
Itse ostin aikanaan Itäkeskuksen Toyota -liikkeestä Toyota -merkkisen käytetyn auton. Ajattelin että merkkiliikkeestä ostettuna se olisi jotenkin luotettavampaa kuin esimerkiksi samanlaisen, vähemmän ajetun auton ostaminen naapurimerkin kauppiaalta. Että Toyota-huolto ainakin olisi laittanut auton tip-top kuntoon myyntiä varten. Tyytyväinen asiakas ja sitä rataa.
No eihän se niin mennyt. Autosta löytyi vikaa jos jonkinlaista, vieläpä sellaisia jotka oli mainittu jo autoa vastaanotettaessa tehdyssä tarkastuksessa, jonka tarkistuslista autoon oli jäänyt. Liike ei siis korjannut edes tiedossa olleita vikoja ennen auton myyntiä virheettömänä. (Näitä vikoja ei siis minulle kerrottu). Viat sitten korjattiin kun ne tulivat ilmi oston jälkeen, napinan saattelemana. "Ettei nyt olisi vain teidän aiheuttamaa tällainen?" "Ei, katsokaa tätä omaa tarkistuslistaanne, vika on ollut tässä jo ennen myyntiä".
Ongelmallisemmaksi tilanne muodostui keväällä; ostin tuon auton talvella ja tarkistin kyydissä olleista kesärenkaista, että niissä oli varsin mukavasti pintaa. Auto myytiin kaksin renkain, siis kesä- ja talvirenkain.
Kesärenkaita alle vaihdatettaessa kävikin ilmi, että nehän olivatkin kitkarenkaat. Kas vain.
Ja tässä kohtaa Toyota Itäkeskuksen katteet olivat ilmeisesti kyseisen auton kohdalla jo niin ohuet, että hapan naama muuttui vielä happamammaksi; kitkarenkaat olivat kyseisen autoliikkeen mielestä ihan soivat kesärenkaat, ja sillä hyvä. Ei auttanut Tekniikan Maailman artikkelin lainaaminen, jossa todetaan ettei näin ole.
Yritän kaivella asiaan liittyvää kirjeenvaihtoa reklamaation ja Toyota Itäkeskuksen vastineen muodossa tähän myöhemmin.
Eikä ole mennyt kuin Strömsössä aiemminkaan. Myös ennen Toyotaa omistamani auto oli vähemmän kuin (tuolloin vielä Vantaallakin toimineen) VaihtoPlus -liikkeen myyjä lupaili; ei ollut vetoluistonestoa auton ominaisuuksissa, eikä muutenkaan ollut auto priimaa. Tuolloin kun en mikään autojen tuntija ollut, enkä edelleenkään, ajoin auton heti liikkeestä AutoTohtorille tutkittavaksi. Ja virheettömänä myydystä autostahan löytyi puuttuvien ominaisuuksien ohella myös suoranaisia vikoja.
Eipä siinä muuta kuin auto liikkeeseen vikalistan kanssa ja kaupan purkua ehdottamaan (puuttuvien ominaisuuksien takia). Myyjä ihmetteli että mitenkäs sitä nyt on katsastettu, eihän sitä vielä moneen kuukauteen olisi tarvinnut. Että eihän näiden vikojen olisi vielä pitänyt tulla ilmi.
Mutta tulivatpa kuitenkin, mustana valkoisella.
Ja AutoPlus teki mitä autoliike tekee; kieltäytyi kaupan purusta, mutta ehdotti vikojen korjausta ja "ylimääräisen" auton huollon suorittamista. Kilometrilukemaa vastaavan huollon kun myyjä myös kertoi olevan tehdyn, mutta eipäs ollutkaan.
Näillä mentiin, liikkeen osalta sieltä missä aita on matalin; Liike oli tilannut työn joltakin auton merkkikorjaamon vieressä sijainneelta nyrkkipajalta, ja sieltäkin pelkän öljynvaihdon, eikä mitään huoltoa.
En siis lainkaan ihmettele, jos joku on joskus kokenut tulleensa hieman huijatuksi autokaupassa.
Tai kokenut että automyyjät, provisiopalkalla kun ovat, olisivat joskus ehkä hieman kiinnostuneempia sen myynnin tekemisestä kuin rehellisyydestä tai moraalista..
Loppukevennyksenä: taisin vähän eläytyä aiheeseen liikaakin tätä kirjoittaessani; eihän tässä kirjoituksessa ollutkaan yhtään rehellistä autokauppiasta, vaikka otsikko niin antoi ymmärtää..
Loppukevennyksenä: taisin vähän eläytyä aiheeseen liikaakin tätä kirjoittaessani; eihän tässä kirjoituksessa ollutkaan yhtään rehellistä autokauppiasta, vaikka otsikko niin antoi ymmärtää..
Kesäkitkarenkaista - erään autotalon näkemys
Lisätty 17.7.2013
Tässä vielä lupaamiani Toyota Itäkeskuksen vaihtoautopuolen näkemyksiä autojen renkaista.
Siellä pojat vakavissaan väittävät vaihtavansa autostaan "talvikitkarenkaat" kesän tullen "kesäkitkarenkaisiin".
Vertailun vuoksi todettakoon asiantuntijoiden näkemys aiheesta: Tekniikan Maailma 5.3.2008:
Tavallinen kitkarengas on sen sijaan niin märällä kuin kuivallakin luvattoman heikko ajettava. Se on pehmeä ja mukava, mutta kesärenkaaksi siitä ei ole.
Ensin asian esittää vaihtoautomyyjä, jolta auton ostin.
ja tämä kun ei vain tuntunut oikeudenmukaiselta, valitin asiasta uudemman kerran, tällä kertaa vaihtoautopäällikölle. Alla hänen ammattimainen opastuksensa renkaiden valintaan Toytan Rav4 -henkilöautoissa.
Hei
Pyysit lähettämään selvityksen ostamasi auton renkaista (Toyota RAV4 XXX
-YYY). Myymässämme autossa oli kaksi
rengassarjaa, jotka molemmat olivat kitkarengas sarjoja. Toiset
talvikäyttöön ja toiset kesäkäyttöön. Mikäli tarvitsette lisäselvityksiä
tai tarkennusia niin ottakaa yhteyttä Vaihtoautopäällikkö xx xxxxx.
Kiitos palautteestanne!
Olen hyvin pahoillani Teille aiheuttamastamme mielipahasta.
Tarkoituksemme ei missään tapauksessa ole ollut Teitä harhaanjohtaa
autokaupassa tai tässä rengas asiassa.
Auton tiedoissa olemme ilmoittaneet autossa olevan kahdet pyörät jotka
molemmat olivat autossa mukana sitä Teille tarjotessamme.
Tässä autossa ne olivat molemmat kitkarenkaita joilla voi molemmilla ajaa
täysin laillisesti sekä kesällä että talvella.
Olemme kyllä tietoisia siitä ettei kitkarenkaan ominaisuudet kaikilta
osiltaan ole hyvän kesärenkaan veroisia.Kuin myös että kesärenkaissakin on
eroja.
Kitkarenkaita kuitenkin käytetään yleisesti kesäkäytössä ja jostain syystä
varsinkin maastureissa niitä usein esiintyy.Usein vieläpä niin ettei
autossa olekaan kuin yhdet kitkarenkain varustetut pyörät.Halutessanne
tarvikemyyntimme on toki valmis tekemään Teille tarjouksen uusista
renkaista valintanne mukaisesti.
Vaihtoautojemme kuntoon ja kunnostukseen olemme kyllä panostaneet
viimeaikoina varsin paljon.Jokainen asiakasmyyntiin tuleva auto käydään
vaihtoautokunnostamon toimesta läpi ja ilmi tulevat viat korjataan ennen
myyntiin asettamista.Sen takia tuo jarrulevyasia kiinnostaa kovasti ja
haluaisinkin pyytää Teitä ottamaan automyyjäänne yhteyttä jotta voisimme
korjata niiden osalta tilanteen.Onhan jokaisessa prosessissa inhimillisen
virheen mahdollisuus olemassa.
Samalla voisin Teille esitellä prosessimme vaihtoautojen kunnostuksesta jos
se Teitä kiinnostaa!
Ystävällisin terveisin
xxx xxxxx
Toyota Autotalot Oy
TOYOTA ITÄKESKUS
Vaihtoautopäällikkö
Visbynkatu 3
00930 HELSINKI
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti