keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Autoasi - Korjaa käsityksesi korjaamoista

A-Katsastus, Joensuu


Kas vain, sanoi katsastusmies ja katsoi vain

Kun tässä nyt on tullut jonkin verran sadateltua Autoasi -ketjuun kuuluvan Imatran Motocaren toimintaa, sattui ketjun tv-mainos sangen pistävään saumaan.

Mainoksessa sloganina on "Autoasi - korjaa käsityksesi korjaamoista".
No näin voitaneen sanoa käyneen.

Syksyllä auton käytyä Motocaren korjauksen jälkeen katsastuksessa, teki katsastusmies terävän huomion: Viikkoa myöhemmin kun olisit auton käyttänyt syynättävänä, olisi se ollut tuoreemman katsastusikkunan puolella ja alan slangilla leima olisi ollut kovastikin pitkä. Mutta enhän minä tällaista huomannut tai tajunnut.
Ja niinhän siinä kävi, että seuraava katsastus pitikin suorittaa jo huhtikuun loppuun mennessä.

Sattuuhan näitä.

Ja jos vaikka välissä saadaan vikalistaa lyhyemmäksi, ajattelin.

Huumoriahan se on huonokin huumori.


Vikalista

Tämähän on hyvinkin tuttua tavaraa:
  • Takasumuvalo ei toimi - korjattava
  • Rekisterikilven valo takana ei toimi - korjattava
  • Öljyvuoto - korjattava
Mutta kas, vetonivelen suojakumit vaihdettiin joten niiden osalta asia oli kunnossa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että korjattavien lista olisi sen lyhyempi; nyt löytyi uusi ongelma:
  • Ajovalon suuntaus liian ylös, oikealla, korjattava

You had one job to do


Aiemmin jo kirosin, että Motocarelle mikään työ ei ole liian pieni tyrittäväksi; saatamme muistaa eberin polttoaineensyöttöhaaran, jonka t-kappaleen kiinnityksen Imatran Motocare teki vääränlaisilla letkunkiristimillä

Tai ehkä ylläpitolaturin, jonka kiinnitys jäi kesken.

Kenties Motocaren hajottama oven kahva tulee päällimmäisenä mieleen; itselle ainakin joka kerta kun oven suljen. Puhumattakaan siitä tuhannen euron laskusta jonka Motocare asiakkaalle kirjoitti jouduttuaan korjauttamaan autoa oman virheensä jäljiltä toisella korjaamolla (vaikka tämä olisi toki kuulunut korjaamon vastuulle )

Mutta tähän päivään saakka luulin, että alkuperäinen työ joka heidän piti tehdä, eli ajovaloumpioiden vaihto, olisi edes ollut tehty huolella.

Niin.. No. Näin ei siis ole, vaan valot on jätetty suuntaamatta tai suunnattu väärin.

Edellisellä katsastuskerralla tämä ei tullut ilmi, katsastusmies kun valojen osalta keskittyi etsimään umpioista tyyppihyväksyntämerkintää.

Miten tämän nyt muotoilisi?

Sanotaanko vaikka että  "Autoasi - korjaa käsityksesi korjaamoista".


Suomalainen kuluttaja ei osaa valittaa


Yle uutisoi taannoin, etteivät suomalaiset kuluttajat osaa valittaa. Aiheesta oli äskettäin myös blogikirjoitus, toimittaja oli opetellut vaatimaan palvelua ja rahalleen vastinetta, mutta en sitä tähän hätään löytänyt.

Olen huomannut, että monille periytyy jostakin nöyrä ja alentuva asenne; Suomessa asiakas ei todellakaan ole oikeassa. Maksetaan mukisematta huonostakin palvelusta tai rikkinäisestä tuotteesta, vähän sitten kyräillään kotona, mutta ei sen enempää. Ehkä huudellaan netin keskustelupalstoilla että onpas tämä nyt tällaista. 

Ja jos satut olemaan kuluttaja joka vaatii rahoilleen vastinetta (tai auta armias, ystävällistä palvelua), olet huono asiakas. Täysi mulkku. Etkä vain kauppiaan / yrittäjän mielestä, vaan jostain syystä ilmeisesti myös näiden muiden alentuvien kuluttajien silmään kerrassaan epäkelpo turhasta kitisijä. 
Enkä nyt puhu mistään turhasta valittamisesta, vaan tällaisista tapauksista joissa yrittäjä selvästi huijaa asiakasta tai peräti aiheuttaa suoraa vahinkoa.

Tällaista olen havainnut ainakin verkon laaduttomampien keskustelupalstojen rivien välistä, välillä varsin suoraan riveiltäkin; "oletko ajatellut että vika on sinussa?".
Siis mitä ihmettä; jos asiakas maksaa tuotteesta tai palvelusta, mutta saa sutta ja sekundaa, millä kierolla logiikalla asiakas on tässä syyllinen vaatiessaan yritystä korjaamaan virheensä? 

Tai sitten ne ovat vain näitä harmistuneita yrittäjiä jotka turhautumistaan huutelevat, kun oman virheen korjaaminen ja vastuun kantaminen nyt vaan tuntuu niin mahdottoman vaikealta.

Täydellisessä maailmassa asiakkaan ei tietenkään tarvitsisi valittaa. Rahalla saisi sitä mitä tilaa ja virheet korjattaisi enempää kyselemättä, vaikka se nyt yrityksen katteesta olisikin pois. Kaikki olisivat tyytyväisiä. Yrittäjäkin, kun tyytyväinen asiakas tulee todennäköisesti takaisin ja tuo kaverinsakin.

Sitä odotellessa, ainakin minun käsitykseni korjaamoista on nyt korjattu.

2 kommenttia:

  1. Hei, mutta mainostihan motocare aika hyvin tätä toista liikettä joka sen eberin / akkulaturin sai kuntoon. Käy seuraavan kerran siellä, niin jospa ne rikkoisivat myös jotain lisää :)

    VastaaPoista
  2. Eberin haaran vuoto korjattiin ammattikoululla (vai oliko tämä vasta Autotalo Laakkosella; ammattikoululla syy ainakin todettiin, mutta en tähän hätään muista oliko heillä sopivia kiristimiä laittaa vai kiristettiinkö niitä vääränlaisia vain); siitä olenkin jo kirjoittanut aiemmin.
    Auto Elmon ohella tämän tarinan vastuunkantajat löytyivätkin näistä paikoista.

    Muilla on ollutkin sitten vähän hankalampaa.

    Akkulaturin kiinnitys on edelleen Motocaren jäljiltä, koska tältä osin tarina odottaa vielä jatkoa. Katsotaan löytyykö sitä vastuunkantokykyä viranomaisteitse.

    VastaaPoista