perjantai 21. joulukuuta 2012

Eberin perintö

Pakkasaamuja

Nyt kun autoon on (toistaiseksi hyvin kalliilla) saatu uusi akku ja ylläpitolaturi, on kätevää kun sen saa Eberspächerillä ajastettua lämpimäksi ajoon. Ei haittaa saksalaisittain puuttuvat penkinlämmittimetkään kun sisällä on ilmasto kuin palmun alla; lämmintä muutenkin kuin ajatuksissa.

Tai näin ainakin teoriassa, sillä eihän tuotakaan iloa pitkään riittänyt.

Pari kertaa eberi lämmitti auton juuri kuten piti; siinä ehti jo kehuskella miten tämä on kätevä värkki, on kaukosäätimessä kilometrin kantama ja kolme muistipaikkaa lähtöaika-ajastuksille, että kyllä nyt kelpaa. Kunnes se ei sitten lämmittänytkään.

Kapula sanoo sinnikkäästi LCD-näytöllänsä "Err", ei hörise laite käyntiin.
Käynnistetään sitten auto kylmänä, perkele. Ei sitä luolaihmisilläkään polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä ollut!

Auton kun ajaa lämpimäksi, eberi lähtee kuin lähteekin käyntiin. Ja muutamaa tuntia myöhemmin kylmänä (ja kylmässä) toimii taas normaalisti kellollansa.
Tilapäinen mielenhäiriö, ehkä? Karstaa ruokatorvessa. Jotain tällaista.

Voi olla syöpä, voi olla iso finni

Illasta auto kertoo jäähdytysnesteen olevan vähissä. Pitihän se arvata, milloin mikäkin vuotaa, nyt kun autoa on niin paljon korjattu niin olisihan se ihme jos siinä nesteet pysyisi sisällä tai jotain toimisi.
Uutta nestettä sisään ("onko tämä Longlife nyt samaa kuin G12 kun tässä ei lue mitään mutta väri on punasta?") ja Eberille uusi mahdollisuus seuraavana aamuna.

"Err".

"Err".

Naks naks naks puuuhh naksnaksnaks *blörp*.

Vaaleanpunainen pantteri valtaa hangen auton edestä; Eberi köhii kuin keuhkoahtaumapotilas juuri lisättyjä jäähdytysnesteitä pihalle.

Lisätään se siis korjaamokierteen laholistalle.

Ehkä olisi aika laittaa auto takaisin seisontaan ja kokeilla lämpiminä kesäpäivinä uudestaan, omin pikku kätösin?

Vikalista

Seuraava korjaamo on siis harkinnassa, jo alkusyksystä aloin haaveilla omasta halli/pilarinosturista autotalliin ja korjausoppaasta. Jos eivät korjaamot tuon parempaa jälkeä osaa tehdä, voisi kai tämän korjata itsekin ajan kanssa. Ei se sen hitaampaakaan voi olla, näin lähes kahden vuoden korjaamokierteen perusteella. Lähinnä hidasteena on tuo välineiden ja osaamisen puute (mikä toisaalta tuntuu korjaamoitakin vaivaavan) sekä Suomen talven ja kylmän autotallin yhdistelmä. 
Kesä on onneksi paitsi lyhyt, ainakin vähäluminen.
Kesää odotellessa olen jo laittanut kyselyä ammattikoulun suuntaan; jos siellä olisi innostusta ja yritystä tehdä korjaustyö huolella (ja edullisesti). Vastausta odotellessa, auton vikalistalla on tällä hetkellä siis:
  • Moottorin öljyvuoto
  • Jäähdytinnesteen vuoto ja Eberspächerin toiminta
  • Takaluukun valot ("pohjan" eli valot sisältävän muoviosan uusinta kai lähinnä, osan hinta-arvio 120 euroa, ei enää paha tässä konkurssissa)
  • Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto
  • Kuljettajan oven irtonainen kahva
  • Kuljettajan oven ikkunannostimien kytkinten irtonainen kotelo
Olenko ainoa josta tuntuu ettei tämä lista ainakaan lyhene?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti