keskiviikko 9. tammikuuta 2013

Askel eteen, kaksi taaksepäin

Ammattikoulu

Kiertopalkinto saa arvoistansa kohtelua

Korjaamojen keskittyessä auton vikaannuttamiseen ja rahastukseen kävi auto diagnoosissa paikallisella ammattikoululla. 

Kättelyssä tuli selväksi, ettei esimerkiksi moottorin öljyvuodolle voida tehdä mitään, koska auto on "kiertopalkinto", ja korjauksen virhevastuu siirtyisi heille. Vuotopaikan voi kyllä selvittää, mutta siihen se jää. 

Tämäkin tietysti auttaa, jos vuoto tulee siitä osasta moottoria jota autosta on viimeksi Autotalo Laakkosella korjattu ja jonka jälkeen vuoto ilmeni; korjaamoillahan on virhevastuu työstänsä.
Tosin, kuten tässä on havaittu, sen kantaminen on ainakin osalla korjaamoita (Motocare Imatra, AD Hämeentien Autopalvelu Helsinki) tuntematon käsite.
Katsotaan mitä selviää vai selviääkö mitään.

Alustava arvio oli öljyntäyttökorkin viallinen tiiviste, mutta epäilen tämän diagnoosin oikeellisuutta; hieman vaikea on kuvitella siitä vuotavan reilua litraa öljyä tuhannella kilometrillä.
Korkin vierellä oli tosin öljyä hämäämässä innokasta opiskelijaa, sitä kun oli juuri jouduttu taas kerran lisäämään korjaamolle ajettaessa turhankin tutuksi tulleen öljymäärän varoitusviestin ilmestyttyä mittaristoon.

Katsastuksessa ilmi tullut vetonivelen vaurioitunut suojakumi kuitenkin saatiin nyt vaihdettua. Tai kaksin kappalein, kumi kun oli rikki myös toiselta puolelta. 
Syy rikkoutumiseen löytyy ilmeisesti iskunvaimentimista. 

Myyjän kertoman mukaan autossa on auton urheilulliseen varustukseen kuuluva tehtaan alustasarja. Tämä ei ilmeisesti pidä kuitenkaan paikkaansa, tai jos pitääkin, se on vääränlainen tai väärin säädetty. Renkaita kun kääntää ääriasentoon, osuvat nuo suojakumit iskunvaimentimiin, ja sehän on sitten pidemmän päälle heippahei. 
Eipä ole ensimmäinen asia jonka suhteen myyjä oli vähemmän kuin rehellinen.

Hintaa tälle tuli 53 euroa, työn osuus 20 euroa. 

Vertailun vuoksi Motocare Imatralla työ jätettiin tekemättä, koska se olisi heidän mukaansa vienyt useita tunteja ja maksanut vähintään 200 euroa.

Lisäksi oven irtonainen kahva ja ikkunannostimien irtonainen kytkinkotelo olivat tutkinnan kohteina; Motocare Imatra tai heidän käyttämänsä kolmas osapuoli on näistä rikkonut kiinnikkeitä, josta syystä ne eivät kestä paikallaan. Ilmankos eivät olleet niitä kiinnittäneet tai muistaneet asiasta mainita.
Merkitään muistiin.

Vaikkei tälläkään kertaa autoa kuntoon saatu, on ainakin yksi kohta vikalistalta saatu pois. Ja muidenkin osalta tilanne selkeytyy.

Nyt odotammekin jännityksellä, saadaanko autoa rikkoneita korjaamoyrityksiä eli Motocare Imatraa ja AD-korjaamo Hämeentien Autopalvelua kantamaan vastuutaan asiassa; vuorossa on (todennäköisesti pitkä) valitusprosessi kuluttajariitalautakunnan kautta.

1 kommentti:

  1. Erittäin hyvä blogi. Autokorjausalan osaaminen ja palvelu ovat tismalleen sitä mitä blogissa on kuvattu. Itse olen ratkaissut ongelman siten että ostan vain uusia autoja, jotka huollan ja korjaan itse niin pitkälle kuin pystyn. L-ketjusta en osta autoa, enkä mitään. Ammattikoululla korjauttaminen on vielä kertaluokkia L-ketjuakin karumpaa.

    VastaaPoista