A-Katsastus, Imatra
Kun auton moottoria on korjattu puolitoista vuotta ja korjauksen aikana syntyneet muut viat nyt suurinpiirtein viimein paikkailtu, on mieli rohkea ja suuntana katsastuskonttori.
Autohan on tekniikan puolesta kuin uusi, mikään ei voi mennä pieleen!
Katsastuskonttorilla
Katsastustoiminnan aiemman monopolin on korvannut kartellihinnoittelu, jonka osalta vastarintaa on vain pienissä pesäkkeissä. Nämä eivät kuitenkaan ole Imatralla vaan Joensuussa (ja Jyväskylässä?).
Siispä 95 euroa kartellin kukkaroon ja auto suurennuslasin alle.
Auton ajellessa ympäri kenttää (jarruja siellä kai testattiin) tuli mieleen että sehän pitäisi samalla viimein ottaa takaisin tieliikennekäyttöönkin. Loppuisi jatkuva siirtokilpien liimailu (ostamispuolesta puhumattakaan).
No, tietenkään ei rekisteriotteen ilmoitusosa ole mukana, joten se ei käy samalla kertaa konttorilla.
Onneksi kuitenkin asiakaspalveluhenkilö tietää kertoa, että kehitys on kehittänyt myös tätä toimintaa ja ajoneuvon voi paitsi laittaa seisontaan, myös ottaa takaisin käyttöön suoraan netissä, jossa toimenpide maksaa vaivaiset neljä euroa!
(Konttorilla ilman ilmoitusosaa hintaa olisi tullut ainakin kaksikymmentäneljä euroa, koska tulostustarvikkeet ovat kalliita ja heidän olisi täytynyt ensin tulostaa uusi ilmoitusosa rekisteriotteeseen tätä toimenpidettä varten..)
Hienoa!
Katsastus kesti autolle reilun tunnin. Ei se ihan yhtä perinpohjaiselta tuntunut kuin edellisellä kerralla, mutta tällä kertaa uudet valot häikäisivät paitsi naapuria, myös katsastusmiestä.
Vikahan ei ollut suuntauksessa, vaan ulkonäössä. Ne kun olivat uudet, oli katsastusmiehen ensiolettama että ne ovat vääränlaiset ja lainvastaiset eikä niitä voi hyväksyä.
Vielä kun ei sopiva EU-hyväksyntäkoodi sattunut umpion sivusta heti katsastusmiehelle silmään, oli sopassa kohta useampikin kauha hänen soittaessaan konsernin tukipalveluun kysyäkseen neuvoja.
Minä hädissäni olin jo esittelemässä sähköposteja joissa umpioiden myyjä vakuutti näiden olevan hyväksyttyjä, että tällainen lista näistä löytyy näitä tyyppihyväksyntäkoodeja; soitellaan myyjälle niin asia varmasti selviää!
Ja kas, kuin taikaiskusta, katsastusmies vilkaisi umpioita vielä kerran, ja jostakin sivusta se oikea merkintä löytyikin. Kaikki on kunnossa, matka voi jatkua.
Tai ainakin se matka voi jatkua.
Korjatun auton vikalista
Aivan kaikki ei kuitenkaan ollut kunnossa.
- Vasemmalla edessä vetonivelen ulompi suojakumi on rikki; Korjauskehotus tuli. Se on korjattava.
- Moottorissa öljyvuoto. Tip tap tip. Ympäristön turma koko auto. Korjauskehotus; korjattava. (Tämähän on aika hyvin moottorilta jota on korjannut jo aika moni eri korjaamo, ja joka juuri kuukautta aiemmin on "laitettu kuntoon" oikein Autotalo Laakkosen merkkihuollossa)
- Takasumuvalo ja rekisterikilven valo eivät pala. Korjattava. Tämän jo tiesimmekin.
Kotona nettiin ja AKE:n sivuille ( http://www.trafi.fi/tieliikenne/asiointi/henkiloasiakkaalle/sahkoiset_palvelut ); Pari minuuttia ja neljä euroa myöhemmin auto on taas pitkästä aikaa tieliikennekäytössä. Kivuton toimenpide, todellakin!
Olisiko aika siis vaihteeksi vaikka viedä auto korjaamolle?
Olisiko aika siis vaihteeksi vaikka viedä auto korjaamolle?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti