maanantai 2. maaliskuuta 2015

Mietteitä korjaamoketjusta - ketjun korjaamoilta

Eräs kirjoituksissani paljon esillä ollut autokorjaamoketjuna esittäytyvä varaosatukku- ja markkinointiorganisaatio on verkossakin mainostanut tutkivansa alaa tullakseen paremmaksi.

Kuinka ollakaan, eteeni sattui Tampereen Ammattikorkeakoulussa opinnäytetyönä tehty tutkimus "Autoasi korjaamokyltin alla toimivista" (kuten ketjujohtaja asiaa nimittäisi) korjaamoista ja näiden tyytyväisyydestä suhteessa edustamansa liikemerkin toimintaan.

Tulokset eivät olleet kovin kauniita. Tai voihan näitäkin lukea vaaleanpunaisten lasien kanssa, markkinointimies löytää sieltä kyllä ne hehkutettavatkin kohdat. Hyvin teillä menee, ei huolta!

Muistin virkistämiseksi, lainataanpa tähän ketjun verkkosivuilta heidän näkemyksensä siitä mistä Autoasissa on kysymys:



Ammattitaitoisia korjaamoita. Nykyaikaisia laitteita. Onpa mukavaa. Ja ennen kaikkea; ketju tukee yrittäjää! Varaosien lisäksi löytyy teknistä koulutusta ja markkinointitoimenpiteitä jotka varmistavat paikallisen yrittäjän näkyvyyden ja jatkuvan asiakasvirran.

No, sitä korkeaa ammattitaitoa en omakohtaisesti ole vielä kyseisen "korjaamokyltin alla toimivilta" korjaamoilta tavannut, saati nykyaikaisia laitteita. Mutta kuinka kokevat Autoasi -yrittäjät itsensä ja ketjunsa?

Katsotaanpa!


Moni Autoasi -korjaamo koki, ettei tukulta saa halutessaan teknisiä ohjeita. 




Korjaamoyrittäjät eivät myöskään pääsääntöisesti koe saavansa tukulta apua korjaamotoiminnan kehittämiseen.



Ketjun tarjoama apu markkinoinnissa ei ole täyttänyt odotuksia. Mukavahan se on että markkinoidaan, mutta harmi jos ei siitä ole hyötyä.


Ja nyt kun sille paikalliselle yrittäjälle varmistetaan näkyvyyttä ja asiakasvirtaa, on hieman ristiriitaista että yrittäjät kokevat että heitä on huomioitu markkinoinnissa vain harvoin.

Eipä kyllä mieleeni tule yhtäkään paikallissävyistä markkinointia jota olisin ketjulta nähnyt. Yleistä brändimainostusta ja imagon kiillotusta sitäkin enemmän. Sehän riittää ketjulle. Tai siis, varaosatukulle.

Tutkimuksesta löytyi myös parannusehdotuksia.

Toivottavasti näitä on siellä kuunneltu!


Ainakaan Autoasi -korjaamo Motocare ei tainnut saada tarpeeksi tukitoimintoja, kun joutui asiakkaan auton rikottuaan hinauttamaan sen toiselle korjaamolle ja vielä maksatti virheensä asiakkaalla. 

Ja loppuun vielä Autoasi -korjaamoiden mietteitä ketjustansa.


"Ketjun tarkoitus on vain myydä osia." - yrittäjä sen itse sanoi.



Minäpä jätän tämän nyt vain tähän.

Tai ehkä vielä yksi.





8 kommenttia:

  1. Ei niistä ketjuista ole suurta hyötyä.Siinä sitoutuu myymään päämiehen kauppaamia varaosia.Paras olla vapaa korjaamo,säästyy jatkuvilta maksuilta markkinointiin ym.

    VastaaPoista
  2. Minä vein 1,5 viikkoa sitten täysin ajokuntoisen autoni Autoasi liikkeeseen tutkittavaksi ja korjattavaksi... ensimmäisen osan vaihdon jälkeen auto ei ole enää käynyt kunnolla, eikä ole enää ajokuntoinen ja osia vaihdellaan... odotellaan vielä viikko ja katsellaan sitten. Laitan koko stoorin tänne jahka saan autoni vielä sieltä (ehkä) ajokuntoisena joskus pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtoiko tästä autosta enää Autoasin jäljiltä tulla toimivaa?

      Poista
  3. Autoasi -ketjun ollessa varaosatukun markkinointinimi osiensa käyttöön sitoutuneille korjaamoille on Örumin intresseissä tietenkin juuri tuo korjausmalli, että vaihdetaan vain osia selvittämättä ensin missä se vika oikeastaan on.
    Samoinhan Motocare -korjaamo teki minun tapauksessani rikottuaan ensin autoni; osia vaihdettiin turhaan ja nimenomaisen kieltoni vastaisesti, eikä alkuperäisiä, kunnossa olleita osia suostuttu vaihtamaan takaisin vaan tämä turha työ ja turhaan vaihdetut osat laskutettiin minulta.

    Selvää on, että tässä toimittiin kuluttajansuojan vastaisesti, mutta koska tämä ei suinkaan ollut ainoa asia missä Motocare ei toiminut kuten kuuluu, vaan mm. verot olivat yritykseltä jääneet pystyyn jo hyvän tovin, meni yritys konkurssiin ja nämäkin huijatut rahat yrityksen taskuun.

    Kannattaa olla kuluttajaneuvontaan yhteydessä jo tässä vaiheessa, niin on tapaus dokumentoitu heidänkin puolellaan siinä vaiheessa kun joudut kuluttajariitalautakuntaan asiaa eteenpäin viemään.

    Lisäksi he voivat myös olla korjaamoon yhteydessä jo tässä vaiheessa ja Autoasi - korjaamon aiheuttamia rahallisia vahinkoja voidaan ehkä rajata mikäli korjaamoa ohjeistetaan tuon turhan osien vaihdon osalta kuluttajaneuvojan puolesta..

    VastaaPoista
  4. Tämä on markkinointipelle lähtöistä kusetusta, jossa osaamattomat asentajat vaihtelevat auton toimiviakin alkuperäisosia halpoihin kiinalaisosiin, jolloin auton toiminnallisuus kärsii jo pelkästään siitä. Kun ostatte käytettyä autoa varmistukaa siitä, ettei huoltokirjasta löydy Autoasin tai AD:n leimoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän nämä varaosaketjujen brändäämät nyrkkipajatkin taitavat pääsääntöisesti ihan alkuperäisosia käyttää. Eri hankintaketjusta vain.

      Käytettyä autoa ostaessa oleellisempaa lienee varmistua siitä että se huoltokirja löytyy ja että huollot on tehty.

      Poista
  5. Ikävää sanoa, mutta tällaisen kusetuksen mahdollistavat hyväuskoiset ja osaamattomat asiakkaat. Rahanahneessa nykymaailmassa on huono yhdistelmä olla hyväuskoinen ja osaamaton. On myös melko turhaa tuudittautua kuluttajan- ja/tai lakisuojaan, jotka rasittavat myös yhteiskunnan resursseja. Suomessa ammattitaito ja -ylpeys alkavat olla katoava kansanperinne vähän joka alalla, kaikenlainen kusetus bonuksineen on sen sijaan muotia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos asiakkaat olisivat osaavia, ei näitä "korjaamopalveluita" kai edes tarvittaisi?
      Mitä hyväuskoisuuteen tulee, niin tämähän se on ongelma, että on tällainen toimiala jossa normaalit säännöt eivät pädekään - että yritys tekisi sen suoritteen josta asiakas sille maksaa.

      Tuo tuudittautuminen lainsuojaan ei nyt oikein avaudu; pitäisin kuitenkin tärkeänä sitä että meillä on edes jonkinlainen kuluttajansuojalainsäädäntö, vaikka kuluttajan oikeuksien puolustaminen tuntuukin kovin haastavalta ja näitä yhteiskunnan resursseja on asiaan aivan liian vähän uhrattu..

      Poista