perjantai 8. helmikuuta 2013

Öljyä, komisario Palmu

Autotalo Laakkonen, Joensuu

Tunnelma tiivistyy, moottori ei


Autotalo Laakkosen huolto tutki moottoria ja totesi siellä vuotoja; Eberin haarasta tuli dieseliä (Imatran Motocaren pikku kätösten jäljiltä, kuten aiemmin onkin jo todettu, ammattikoulun mukaan asennuksessa käytettyjen vääränlaisten letkunkiristinten takia), moottorin yläkerrasta pisaroi öljyä. Jotain tiivistettä oli vaihdettu, ja ilmeisesti myös vaihdettuihin dieselsuuttimiin liittyviä letkuja.

Suurin vuoto on kuitenkin kuulemma kampiakselin takatiivisteen tienoilta, jonka kanssa Laakkosella ei ole ollut aiemmin tekemistä. Tämä kuulostaa ihan loogiselta; moottorin kannen ja dieselsuuttimien suuntaanhan se seikkailu on ainakin kerrotun mukaan sijoittunut.

Tuumin, että jos kyseessä nyt on kuitenkin vain vuotava tiiviste, niin pyydetäänpä sille samalla kustannusarvio; auto kun on jo valmiiksi .. niin .. korjaamolla, niin jospa moottori saataisi viimein kuntoon samalla istumalla!

Mutta ei. Ei nämä asiat ole niin helppoja. Kyseinen tiiviste ei liene osana kallis, yleensä nämä lienee muutaman euron tienoilla, mutta tiivisteen vaihtaminen kuulemma edellyttää vaihdelaatikon, öljypohjan ja vaikka minkä hilavitkuttimen irroittamista.
Suomeksi sanottuna, se on sangen suuritöinen homma. Yhden tiivisteen vaihtaminen.
Työmääräarvioksi kerrotaan 20 tuntia.

Laakkosen hinta-arvio on siten heidän tuntihinnallaan jo pelkästään töiden osalta 2000 euroa.

Siis tiivisteen vaihto. 2000 euroa.

Jätin asian toistaiseksi hautumaan.

Tip, tap. Tipeti tip.

Mielenkiintoisena sivuhaarana tehdystä työstä ei saanut mukaan pyydettäessäkään selitettä. Että mitä on tutkittu ja mitä vaihdettu, vaikka tässä vaiheessa tämän auton kanssa se alkaisi olla vähintäänkin oleellista. Työ kun tuli sisäisenä laskutuksena eikä lasku oikeastaan nyt kuulu asiakkaan silmille.

Sähköpostiin pitäisi ehkä selite tulla. Onpahan jälleen jotain mitä odottaa.

Työlle tuli tällä kertaa hintaa 48 euroa; se oli vähin mitä korjaamo saattoi laskuttaa. Pikadiagnoosin hinta.

Onhan näitä isompiakin laskuja maksettu. Ihan siedettävän hintainen takuukorjaus kun vertaa vaikka Autoasi -ketjun 700 euron laskuun oman virheensä korjaamisesta.


1 kommentti:

  1. Olisivat voineet mainita, että (etu/taka)stefojen vuodot johtuvat yleensä huohotusjärjestelmän tukkeentumisesta, jolloin kampikammioon syntyy ylipaine. Pakkasella kampikammiosta haihtuva vesihöyry saattaa jäädyttyään tukkia huohotuksen. Tiedä vaikka, joku noista "korjaajista" olisi soheltanut sen tukkoon.

    VastaaPoista