maanantai 4. helmikuuta 2013

Hintalappusia

Autotalo Laakkonen, Joensuu

Auto on jännitysnäytelmä - enemmän kuin varaosiensa summa

Auto siirtyi taas Laakkosen merkkikorjaamolle osaaviin käsiin. Huoltopäällikkö tai vastaava totesi, että moottorista vikaa etsittäessä on autosta ollut auki vain venttiilikoppa, joten jos öljyvuoto sinne paikallistuu, tämän pitäisi mennä ihan takuukorjauksena. 
Sormet ja varpaat ristiin siis, ettei taas mene tuhlailun puolelle.

Tosin auton tuntien, eiköhän siinä vika löydy jostain ihan muualta ja samalla hajoa tai ole hajonnut vähintään alapuoli moottorista.

Vuodon pitäisi nyt kuitenkin selvitä, ja korjaamon tai omistajan laskuun toivon mukaan pidemmän päälle korjautuakin; viimeistään loppuviikosta tämän suhteen ollaan viisaampia.

Koska Imatran Motocaren toisensuuntaisista yrityksistä huolimatta nyt vikalista viimein näyttää lyhentyvän, kyselin samalla takaluukun valojen ongelmaan ratkaisua varaosamyynnin puolelta. Motocaren mukaan luukkuun pitäisi vaihtaa muovinen 'pohja' jossa valot ja rekisterikilpi (ja siten valojen hapettuneet kannat) ovat; se tulee koko setti kerralla ja hintaa pitäisi olla noin 120 euroa.

Laakkosen varaosasetä hieman tuskaisesti hymyili, että ollaankohan nyt samaa osaa katsomassa; heillä sille löytyi ihan toisennäköinen hintalappu, 220 euroa. 

Satanen sinne tai tänne, lillukanvarsiahan nämä, eikös?

Pikanttina lisänä todettiin kuitenkin, että ainakin sumuvalolle saa kannan myös erikseen ostettua. Hintaa osalla alle kympin verran. 

Nyt kun asiasta taas asiakas ei tiedä sen enempää kuin korjaamot ovat kertoneet, ollaan mielenkiintoisessa tilanteessa; Motocaren mukaan kantaa ei saanut erikseen, mutta jos sen nyt saakin, selviäsikö tässä peräti kympillä? Vai onko siellä enemmänkin rikki? 

Tämä täytynee säiden lämmetessä itse selvittää, kun ei nämä viat korjaamoilla tunnu korjaantuvan. 

Luukun sisäisen ruostumisen syystä kuulen samalla lisää valistuneita arvauksia, jotka ovat hyvin samansuuntaisia kuin omatkin päätelmäni tässä vaiheessa; Koska takalasin pesuri ei anna vettä ulos, mutta moottori kuitenkin surisee, on perin mahdollista että siellä on letku irti tai poikki ja kastelee lasin sijasta luukkua sisältäpäin. 

Se selittäisi paljon.

Ehkä tämäkin mysteeri vielä jonain valoisampana ja lämpimämpänä hetkenä selviää, sitä odotellessa..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti